Otoczenie cyfrowe biznesu to źródło zarówno olbrzymich możliwości jak i licznych zagrożeń
W dzisiejszym zdigitalizowanym świecie nawet małe podmioty rynkowe muszą sprostać co raz bardziej wygórowanym wymaganiom konsumentów. Produkty i usługi cyfrowe są bardzo szeroką dziedziną rynku zawierającą w sobie zarówno cyfrowe świadczenie usług, jak i przechowywanie danych wrażliwych.
Przedsiębiorstwa muszą stale mierzyć się z zagrożeniami o zewnętrznym i wewnętrznym charakterze – blokując dostęp do zawartości osobom niepożądanym i jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom danego systemu.
W skali globalnej szacuje się iż rynek cyber-bezpieczeństwa to kwota ponad 440 mld dolarów wydawanych na zabezpieczenie przyczyn i naprawę skutków groźnych ataków. Wśród gospodarek inwestujących najwięcej w rozwój technologii ochronnych znajdują się Stany Zjednoczone, Niemcy i Chiny.
Niestety jak pokazuje praktyka zwykle to duże podmioty i korporacje ponoszą największe wydatki na ochronę przed ryzykiem cybernetycznym. Mniejsze firmy zwykle bagatelizują kwestie bezpieczeństwa danych i tym samym swoich klientów – stając się łatwym celem dla przestępców.
Skutki cyber-ataku na firmę
Większość ataków ma charakter automatyczny i polega na wykorzystywaniu luk w popularnych programach i systemach operacyjnych. Ich dotkliwość polega na efekcie skali – infekując zazwyczaj olbrzymią liczbę urządzeń. Inne popularne formy to wykradanie danych poufnych i tak zwany “social engineering” – czyli ataki wymierzone bezpośrednio w klienta, jako najsłabsze ogniwo łańcuchu bezpieczeństwa.
W roku 2015 Towarzystwo Ubezpieczeniowe Allianz przeprowadziło badanie mające ustalić jakie skutki cyber-ataków przynoszą największe straty dla przedsiębiorstw. Wśród nich wymieniono kolejno:
- Utratę reputacji firmy u klientów i partnerów biznesowych,
- przerwy w działaniu i dostępie do usług firmy,
- koszty w wyniku ujawnienia danych osobowych,
- dostęp do tajemnic firmowych przez osoby nieupoważnione,
- naruszenia prawa,
- brak dostępu do strony www,
- próby wyłudzeń i szantażu.
Najbardziej narażone na straty są instytucje zaufania publicznego takie jak banki i korporacje przechowujące dane wrażliwe. Utrata reputacji i poczucia bezpieczeństwa wśród konsumentów zwykle niosą za sobą dodatkowe negatywne skutki w postaci efektu domina – wpływając długoterminowo na realne straty materialne.
Ubezpieczenia cybernetyczne
To specjalna podgrupa produktów ubezpieczeniowych skierowana do podmiotów pragnących zabezpieczyć swoje systemy teleinformatyczne przed ewentualnymi szkodami wyrządzonymi przez atak hakerski i w skutek zaniedbań wewnętrznych. Dopasowane rozwiązania ubezpieczeniowe pozwalają na zmniejszenie ryzyka operacyjnego z powodu tych zdarzeń oraz pozyskać dodatkowe środki na niwelowanie ich skutków w różnych obszarach.