Odrębność prawna i organizacyjna przedsiębiorców oraz różnorodność przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej skutkują znaczną odmiennością występujących u przedsiębiorców ryzyk. Zasadnicze znaczenie dla procesu zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym ma identyfikacja występujących u przedsiębiorcy ryzyk, w celu wyodrębnienia tych, które winny zostać przeniesione na ubezpieczyciela w drodze zawarcia umowy ubezpieczenia.
Identyfikacja występujących ryzyk ubezpieczeniowych
- Rozpoznanie ryzyk występujących u klienta zarówno bezpośrednich tj. występujących w obszarze jego działania, jak i pośrednich, wynikających z charakteru działalności i otoczenia w oparciu o narzędzia w postaci ankiet i kwestionariuszy do oceny ryzyk,
- Analiza stwierdzonych ryzyk,
- Wytypowanie ryzyk podlegających ubezpieczeniu.
Monitorowanie przebiegu ryzyka
- Sporządzanie raportów ubezpieczeniowych dotyczących zaistniałych szkód,
- Coroczna ocena ryzyk występujących u klienta.
Działania w kierunku zapobiegania oraz zmniejszania ryzyka i jego kosztów
- Formułowanie zaleceń dotyczących poprawy bezpieczeństwa i unikania zagrożeń,
- Bieżące doradztwo specjalisty z zakresu likwidacji szkód,
- Analiza zaistniałych zdarzeń skutkujących szkodą, jak również zagrażających powstaniem szkody.
Reagowanie na zmiany w zakresie ryzyka
- Modyfikowanie warunków umowy w zależności od przebiegu ryzyka,
- Ubezpieczanie nowych ryzyk zgodnie z życzeniem i potrzebami klienta z zachowaniem ustalonych procedur dotyczących analizy ryzyka.