Innowacyjne technologie w branży ubezpieczeniowej

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Sektor ubezpieczeniowy w kraju i na świecie wdraża nowe technologie w obszarze obsługi klienta

Współcześnie żyjemy w czasach gdzie technologia ma olbrzymi wpływ na każdy aspekt naszej codzienności, kształtując nasz styl życia, nawyki a nawet sposób dokonywania zakupów czy doświadczania szeroko rozumianej kultury. Innowacja od zawsze była silnym filarem budowania przewagi konkurencyjnej dla firm z każdego sektora gospodarki. Napędza ona konieczność stałego rozwoju i pogoni za innymi podmiotami z danego  sektora, jak również pozwala pionierom wyznaczać nowe kierunki rozwoju dla rynku.

Branża ubezpieczeniowa nie jest wyłączona spod tego procesu i jak każdy sektor gospodarki również i ona musi być wyczulona na pojawiające się nowinki i technologie, które mogą zostać przekute choćby w lepszy poziom obsługi klienta lub zredukować znacząco koszty i czas wymaganych formalności.

Bieżące inwestycje w infrastrukturę IT oraz modernizacja już działających systemów odbywa się regularnie. Towarzystwa ubezpieczeniowe są jednak coraz bardziej wyczulone na bardziej eksperymentalne innowacje – okazując zainteresowanie chociażby algorytmami sztucznej inteligencji lub internetem rzeczy.

Za tempem rozwoju technologii niestety często nie nadąża prawo – a silnie regulowana branża ubezpieczeń musi pokonywać dodatkowe bariery związane z nieszczegółową lub przestarzałą strukturą przepisów. Wspomnieć można tu chociażby o wdrożonym ostatnio RODO, które nakłada obowiązki i wysokie kary za dostęp do wrażliwych danych osób do tego nieupoważnionych.

Branża ubezpieczeniowa – innowacje technologiczne

Przyjrzyjmy się zatem ciekawszym rozwiązaniom jakie być może w ciągu najbliższych kilku lat zagoszczą na stałe w naszych kontaktach z ubezpieczycielami.

Architektura IT w chmurze

Przetwarzanie danych w sposób cyfrowy i wygoda za tym idąca nie podlega wątpliwości. Już dziś zdecydowana większość towarzystw wykonuje istotne procesy i obliczenia z użyciem tej technologii. Wzrasta w ten sposób zarówno wydajność pracy jak i bezpieczeństwo danych klientów.

Sprzedaż online

Narzędzia sprzedaży ubezpieczeń przez internet z jednej strony redukują koszty obsługi i usprawniają sam proces zakupu. Z drugiej pozwalają na lepsze analizowanie klientów, ich profilowanie oraz segmentację w zależności od długoterminowych lub chwilowych potrzeb.

Coraz lepsze narzędzia w tym zakresie pozwalają skuteczniej dobierać odpowiednie polisy oraz praktycznie w czasie rzeczywistym podpisać stosowną umowę na świadczenie ochrony. Gromadzenie przez systemy tzw. “Big data” czyli olbrzymiej ilości danych o zachowaniu i preferencjach indywidualnego klienta, pozwala na bardzo precyzyjne dopasowanie produktu do kupującego.

Sztuczna inteligencja

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z postępów jakie poczyniono w opracowywaniu samo-uczących się algorytmów w przeciągu ostaniach lat. Potencjał praktycznej implementacji tego typu systemów jest olbrzymi i nie ogranicza się oczywiście tylko do branży ubezpieczeń.

8 maja 2018 Google zaprezentowało najnowszą wersję swojej sztucznej inteligencji – Google Assistant, która poproszona o umówienie wizyty u fryzjera – wykonała telefon i w formie rozmowy “dogadała się” z niczego nieświadomym pracownikiem salonu. Z wykorzystaniem technologii chmury, tego typu aplikacje mogą być dostępne w każdym smartphonie.

Internet rzeczy

Jesteśmy co raz bardziej uzależnieni od internetu, czego dowodem jest stale rosnąca liczba urządzeń  i codziennych przedmiotów poszerzających swoją funkcjonalność za jego pośrednictwem. Gromadzone dane mogą ułatwiać nam życie lecz równie skutecznie posłużyć za bogate źródło wiedzy na temat naszych zachowań, praktyk i stylu życia.

Ubezpieczyciel będzie mógł na przykład mieć wgląd w nasz styl jazdy – jak często przekraczamy dozwoloną prędkość i czy dopuszczamy się zachowań ryzykownych. I tak oto w sposób nieświadomy i całkowicie organiczny dostarczymy twardych dowodów ku podniesieniu lub obniżeniu naszej składki na ubezpieczenie pojazdu.

Rzeczywistość wirtualna

Technologia dostępna komercyjnie już dziś dla przeciętnego konsumenta w implementacji branżowej pozwalałaby ubezpieczycielowi na odtworzenie cyfrowego modelu pomieszczenia lub pojazdu w celu oszacowania szkody bez konieczności fizycznej wizyty na miejscu. Oczywiście na ten moment nie istnieją jeszcze narzędzia tak dokładnie odwzorowujące rzeczywistość na model wirtualny, ale w przyszłości nie można tego wykluczyć. 

Technologie jutra dostępne już dziś

Nie będzie nad wyraz stwierdzenie, że branżę ubezpieczeniową czeka wiele fundamentalnych zmian w przyszłości jeśli chodzi o sposób w jaki technologia modyfikuje wiele aspektów jej działalności.

O ile na najbardziej abstrakcyjne rozwiązania przyjdzie nam jeszcze odrobinę poczekać – postęp jest nieunikniony, a podmioty ignorujące jego znaczenie będą musiały ustąpić miejsca bardziej technologicznie wyczulonej konkurencji.

Equinum Broker